Title (en)
Denying animals to be subjects: the case of objectification of animals used for meat production
Subtitle (en)
a philosophical analysis of a psychological phenomenon
Language
English
Description (de)
Masterarbeit - Veterinärmedizinische Universität Wien - 2017
Description (en)
Master thesis - University of Veterinary Medicine Vienna - 2017
Description (en)
This work investigates the topic of animal objectification in the context of the issue of meat from a philosophical perspective by building on psychological theory, starting with the meat paradox, which describes the tension of loving animals and at the same time loving meat. Employing theoretical and empirical psychological findings, the ambivalent relationship between humans and animals, manifesting in the meat paradox, can be described as a cognitive dissonance resulting in an unpleasant feeling. It has been shown that one strategy applied by meat eaters in order to overcome the dissonance of eating former living beings they usually care about is to deny the animal certain characteristics. This aspect of denial is also found in the concept of objectification, i.e. turning a subject into an object and hence denying its subject status as a possibility to handle the meat paradox. As soon as a subject is reduced to an object, it does not have to be considered from an ethical standpoint anylonger, which alleviates the meat eaters’ dissonance. Since the reconstruction of the psychological theory underlying the meat paradox unveils that the issue of meat carries a strong ethical claim, an effort is made within this work to examine the concept of objectification from a philosophical point of view. To this end, firstly the concept of human objectification developed by Martha Nussbaum (1995) is adapted with regard to animals used for meat production. This results in the formulation of four distinct denials indicative of animal objectification. These denials are further underlined by practical examples from the pork industry of Western industrialised countries which demonstrates that objectification of animals is a common socially established practice. Secondly, Tom Regan’s (2004[1983]) animal rights view is applied to the topic to ethically evaluate animal objectification.The present analysis shows that the four features of animal objectification are ethically reprehensible. As a result, it can be concluded that although animal objectification is a common strategy to deal with the meat paradox and to overcome the accompanying cognitive dissonance, it is ethically objectionable pursuant to an animal rights position.
Description (de)
Ausgehend von psychologischen Erkenntnissen über das sogenannte Fleischparadoxon, welches die Spannung des menschlichen Verhaltens einerseits Tiere zu lieben, andererseits aber ihr Fleisch zu essen, beschreibt, wird in dieser Arbeit die Objektifizierung von Tieren anhand des Themas Fleisch von einem philosophischen Blickwickel her untersucht. Auf Grundlage theoretischer und empirischer psychologischer Ergebnisse ist es möglich dieses ambivalente Verhältnis des Menschen Tieren gegenüber als kognitive Dissonanz, welche in einem Unbehagen resultiert, zu beschreiben. Eine Möglichkeit für Fleischesser mit der Tatsache zurecht zu kommen, dass sie das Fleisch ehemals lebendiger Wesen, deren Wohl und Wehe ihnen eigentlich am Herzen liegen, verzehren, besteht darin, bestimmte Eigenschaften Tieren abzusprechen. Diese Komponente des Absprechens findet sich auch im Konzept der Objektifizierung: Sobald Tieren ihr Subjektstatus abgesprochen wird und sie als Objekte wahrgenommen werden, entfällt scheinbar jegliche moralische Verantwortung ihnen gegenüber, da Objekte keine moralischen Ansprüche haben. Objektifizierung ist also eine Strategie mit dem Fleischparadoxon umzugehen. Diese Rekonstruktion der psychologischen Zugangsweise zeigt, dass der Auseinandersetzung mit dem Fleischparadoxon eine starke ethische Komponente innewohnt. Daher besteht der philosophische Anspruch dieser Arbeit darin, die Objektifizierung von Tieren sowohl theoretisch zu definieren als auch ihren ethischen Gehalt zu beleuchten. Zu diesem Zwecke wird Martha Nussbaums (1995) Konzept der Objektifizierung von Frauen auf Tiere, welche zur Fleischproduktion herangezogen werden, umgelegt, was zu einer Formulierung von vier Merkmalen tierlicher Objektifizierung führt. Praktische Beispiele der aktuellen Schweinehaltung in der westlichen industrialisierten Welt untermauern diese Merkmale und verdeutlichen, dass Objektifizierung von Tieren eine gängige, sozial anerkannte Praxis ist. Die ethische Evaluierung erfolgt mithilfe von Tom Regans (2004[1983]) Tierrechtstheorie, wobei klar ersichtlich wird, dass die tierliche Objektifizierung ethisch verwerflich ist. Objektifizierung von Tieren ist demnach zwar eine psychologische Strategie, um mit der kognitiven Dissonanz des Fleischparadoxons umzugehen, stellt jedoch, ethisch betrachtet, ein eindeutig problematisches Verhalten dar.
AC-Number
AC14538019
Author of the digital object
Marie-Theres Schlemmer
Adviser
Herwig Grimm
Co-advisor
Judith Benz-Schwazburg
Assessor
Gabriela Kompatscher-Gufler
Format
application/pdf
Size
1.1 MB
Licence Selected
All rights reserved
Type of publication
Master's Dissertation
Date of approbation period
2017
Pages or Volume
III, 125 Seiten
Publication Date
2017
- Citable links
Persistent identifier
https://phaidra.vetmeduni.ac.at/o:134 - Other links
AC-Number
AC14538019 - Content
- DetailsObject typePDFDocumentFormatapplication/pdfCreated10.08.2020 01:21:39
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